Temuduga JADYPM 2014

By : Tuesday, February 17, 2015 Ada : 3 Comments Labels : ,
Assalamualaikum..Nak dijadikan cerita haritu aku ada la apply Program Selangkah Lagi Ke Jepun..Saje je la mintakkan,mana la tau ada rezeki kan..lagipun aku lepas syarat-syarat permohonan dia tu..So aku dipanggil la temuduga..ha sudah...memang aku cuak ar..tak pernah dalam hidup aku kena temuduga..Sebelum aku ke temuduga tu,aku prepare segala dokumen..agak lelah jugak la..Aku ada jugak la search google tentang pengalaman senior2 yg dah pernah menghadiri temuduga ni..Aku sebenarnya mintak benda alah ni main-main je,pastu abang aku kata "bodoh kau kalau tak pegi"..aku pun ikutkan jela..

Program ni sebenarnya salah satu langkah utk merealisasikan Dasar Pandang Ke Timur.Program ni selama 5 tahun (3 tahun diploma di Malaysia + 2 tahun ijazah di Jepun for engineering).So jujur aku memang tak minat engineering..haha..pandai-pandai ko la buat ayat baik punya depan panel penemuduga..haha


Setibanya aku di Mara-Japan Institute tu,aku solat dulu semua..Pastu mak bapak diberi taklimat terperinci ttg program ini dan anak2 akan dengar taklimat dalam satu dewan ni..Aku memang cuak habis masa dalam dewan tu,semua muka confident and pandai-pandai je..Yang bagi taklimat tu bagitahu yang sapa2 yang dah dapat program tapi keluar sebab nak sambung benda lain akan didenda RM10000.Pastu dia cakap awal-awal yang siapa-siapa yang niat datang sini just untuk 'test market' baik bagitahu awal-awal so that diorang tak yah susah-susah tanya soalan kat kita..aku la tu..hehe

Bila staff tu tanya sape yang nak ditemuduga dulu,semua orang berebut-rebut nak jadi yang pertama,aku dah macam "apa ke hal ngan korang niii??" So nak dijadikan cerita aku ditakdirkan dipasangkan dengan seorang lelaki ni masa ditemuduga..aku bengang betul la,aku plan baik punya nak ditemuduga sekali ngan kawan aku tu..haishh..aku redha jela..Ni soalan yang diajukan:

1.Introduce yourself:
   Part last aku bagitahu "my ambition is to be an engineer" ..nak muntah rasa,padahal tipu je lebih..

2.Apa persiapan sebelum datang sini:
   Me:Saya ada search google pasal pengalaman senior tentang iv ni
   Panel:Oh ye? *muka mcm x pasti*

3.Kenapa kamu pilih Elec.Engineering?:
   Jawapan internet je aku bagi..Lantak ko la

4.Apa keburukan Jepun:
   Soalan ni memang aku screwed..Kenapa aku tak ingat yang jepun ni high living cost dan harga tanah melambung tinggi?!!?? Jawapan tak cerdik jugak yang aku bagi *cry a river

5.Kenapa kami kena pilih kamu?:
   Sebab bla bla bla..

Aku memang screwed la time temuduga ni..Aku tak mengharap pun.Tapi aku syukur jugak yang aku pergi temuduga ni sebab aku dah dapat pengalaman yang jarang-jarang aku dapat and i'm surely gonna improve myself and do better next time!

Sayonara





3 comments:

  1. bestnya.. good luck
    jom join ga saya :)
    http://eatmakeread.blogspot.com/2015/01/giveaway-lepas-exam.html

    ReplyDelete

Sorry kalau lambat reply..
if ada urgent questions,do email me at (nurnajihahbtanuar@gmail.com)..